Project Oeganda

Oeganda, een land waar de kloof tussen arm en rijk enorm groot is.
Gedurende dit project zal er een opdracht uitgevoerd worden in het belang van de krottenwijk Masese, Oeganda. Een sloppenwijk is een plek die naast de stad groeit ter aanleiding van urbanisatie. Door de slechte werkgelegenheid neemt de armoede enkel toe. Bij sloppenwijken zijn er niet genoeg huizen en te weinig inkomsten voor de inwoners. Hierdoor worden er o.a. huizen gebouwd door de mensen, die gemaakt zijn van materialen die te vinden zijn rondom vuilnisbelten. Een groot probleem is het gebrek aan schoon drinkwater. Waar halen de inwoners hun water vandaan? Wat zijn de oorzaken van het vervuild water? Wat voor systemen worden er toegepast en zijn de schadelijk voor het lichaam? In dit profielwerkstuk wordt er antwoord gegeven op deze vragen.
Opdracht
Doordat er een groot gebrek aan (schoon) water is in de sloppenwijken, werd er gekeken naar de huidige manier van waterreiniging door de bewoners van de sloppenwijken. De inwoners doen dit door o.a. een chemische stof ‘water guard’ in het water te gooien . Daardoor is het water niet volledig hygiënisch. Het is alleen de vraag of deze stof slecht is voor de gezondheid en of er een andere manier is om de bewoners van de sloppenwijk van (schoon) water te voorzien.
Het opvangen van regenwater kan veel bacteriën met zich meebrengen, omdat het water stil staat. In de buurt van Masese’s sloppenwijk is er een rivier, waar het water wel stroomt.
Gedurende dit project wordt er een manier gezocht om water op een zo hygiënische en efficiënte manier te reinigen. Hierbij wordt een uitgebreide onderzoek gedaan, een prototype gemaakt en een expertise ingeschakeld.

Plan van Aanpak
In Masese (Oeganda) is er net zoals op vele andere plekken in Oeganda, weinig schoon drinkwater en een slecht waterreinigingssysteem. Dit zorgt voor meerdere grote problemen zoals het makkelijk verspreiden van verschillende ziektes. Water is een belangrijk levensbehoefte, zonder water kunnen de mensen niet overleven. Daarnaast wordt water ook gebruikt voor irrigatie op de gewassen, daarom is het dus van groot belang dat er genoeg (schoon) water aanwezig is. Anders zouden de gewassen uitdrogen en is er ook niet genoeg voedsel. Dat laatste is vooral een probleem, aangezien er vrijwel geen import is aan voedsel in Oeganda en mensen dus afhankelijk zijn van de lokale voedselproductie.
Profielwerkstuk
Tijdens dit project moet er een uitgebreid theoretisch onderzoek uitgevoerd worden op de volgende onderzoeksvraag en deelvragen:
’Wat is de meest efficiënte manier van waterreiniging om de sloppenwijk Masese te voorzien van schoon water?”
Om ervoor te zorgen dat de hoofdvraag zo volledig mogelijk wordt beantwoord zijn er een aantal deelvragen opgesteld. Deze deelvragen worden beantwoordt met behulp van het vooronderzoek in het theoretisch kader en d.m.v. praktisch onderzoek.
Deze bestaat uit oriëntatie en inventarisatie.
De deelvragen luiden als volgt:
- “Welke waterreiniging systemen worden al toegepast in eerste wereldlanden?
- “Wat zijn de factoren die de vervuiling van het Victoriameer bevorderen?”
- “Welke waterreinigsystemen worden al toegepast in in andere derde wereldlanden?”
- “Hoe schadelijk is het huidige waterreinigingssysteem voor de gezondheid van de inwoners van de sloppenwijk Masese?”
Eindverslag
In onderstaande link staat het eindverslag: ‘’Watervoorziening voor Masese’’.
Dit verslag is in het kader geschreven van de verandering van Afrika . Vandaar dat er bezig is geweest met een probleem dat vrij bekend is, namelijk watertekort en armoede in Afrika. Hierbij spelen verschillende factoren zoals onder andere corruptie en klimaat een grote rol.
Wij hebben ons vanaf september 2019 tot aan april 2020 bezig gehouden met het maken van dit profielwerkstuk.
Pop: Begin Evaluatie
Leerling- en project informatie
Naam: Chaimae Atif
Team: 1
Project: Oeganda Project
Startdatum project: 6 september 2019
Einddatum project: 23 maart 2020
SMART leerdoelen (opstellen bij start project)
1. Specifiek leerdoel voor dit project:
Durf en besluitvaardigheid zijn competenties waar aan gewerkt kan worden.
Besluitvaardigheid code: FC, CC en BB
Durf: FB en CB
2. Meetbare resultaten
Ik weet dat ik bepaalde dingen doe als ik daar bij goed voel en geen gevolgen heeft voor anderen. Beslissingen maken die ten koste gaat van anderen maak ik niet snel. Dat doe ik eerst onder overleg.
3. Acceptabel?
Is het leerdoel uitdagend? Biedt het mogelijkheid tot ontwikkeling?
Ja ik vind het zeker uitdagend. Ik neem geen risico’s al zou het goed uitkomen voor het project. Maar ik vind wel dat ik af en toe toch wel een beslissing moet maken als het moet in plaats van twijfelen.
4. Realistisch?
Geef voor minimaal één teamgenoot aan hoe hij/zij je gaat helpen bij het werken aan dit leerdoel
Mouna: Zij kan mij motiveren om beslissingen te maken door vragen te stellen.

Competentie | Codes |
---|---|
Durf | FB: Ondersteunt anderen bij het nemen van beslissingen door het stellen van vragen. |
CB: Geeft duidelijk en concreet aan wat is besloten. | |
Besluitvaardigheid | FC: Uit opbouwende kritiek in het belang van de organisatie: Ook op de leiding. |
CC: Pakt zaken aan die kunnen mislukken, toont niet bang te zijn om te falen. | |
BB: Kent de eigen onzekerheden en beperkingen en doet pogingen die te overwinnen. |
Tussenevaluatie
Wat zijn de vorderingen tot nu toe?
We zijn vooral bezig met het opdoen van informatie. Hierbij hebben we aan verschillende deliverables gewerkt. Bij het maken van deze deliverables had ik geen kansen om mijn competenties te verbeteren. Het zijn dezelfde competenties waar ik tegen loop.
Welke obstakels ben je tegengekomen?
Wij werken als team goed samen. Ook is het zo dat wij een groot gedeelte van de planning vast hebben kunnen houden. Alleen was het zo dat het brainstormen te veel tijd kostte.
Wat heb je daarvan geleerd?
Sneller werken zodat we meer tijd hebben om het idee uit te voeren.
Hoe ga je nu verder?
Nu gaan we het idee uitvoeren. Het zal vast wel lukken om op tijd af te krijgen.
De volgende tabel gebruik je voor de eindevaluatie.
Eindevaluatie
Wat zijn de meetbare resultaten wat betreft je leerdoelen?
Ik heb tijdens het project goed geholpen met het bouwen van de maquette. Ik heb nooit eerder ervoor een project gehad, waarin ik bezig was in de werkplaats. Meeste zaken wist ik niet hoe ik het moest aanpakken. Echter had ik alsnog de keuze gemaakt om het gewoon te doen. Dit zorgde ervoor dat ik keuzes heb gemaakt, die ik niet zo snel zou doen.
Wat was hierbij de rol van je teamgenoten?
Mouna wilde graag dat ik mee zou helpen en gaf mij ook die kans om het te doen.
Wat betekent dit voor het volgende project?
Volgende project wil ik teamleider zijn van een veel groter project. Ik wil nog meer invloed hebben dan dat ik normaal gesproken heb. En ik denk dat ik als leider het beste kan doen.
Aan welke leerdoelen wil je gaan werken?
Aan dezelfde leerdoelen. Het blijven leerdoelen waar ik al jaren moeite mee heb. Dus ik zal altijd eraan blijven werken, totdat ik er zelf tevreden over ben.
Maak jouw eigen website met JouwWeb